Kennisartikelen

1 Jul

Commitment krijgen voor verbeteren – een handig hulpmiddel

Naast het leveren van een ontzorgd kwaliteitssysteem voeren wij verbetertrajecten uit bij praktijken. Deze trajecten leiden vrijwel altijd tot een lange lijst met mogelijke verbeterpunten. Het maken van keuzes is dan onvermijdelijk. De tijd die een praktijk aan verbeteren kán besteden is immers beperkt.Bovendien het niet verstandig teveel tegelijk te veranderen. Dat kan tot chaos en weerstand leiden. […]

Read More
3 Feb

Meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling

Ben jij bekend met de meldcode? Als je in de (apotheekhoudende) huisartsenpraktijk werkt dien je bekend te zijn met de Meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling. De meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling helpt jullie als team bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. Aan de hand van 5 stappen bepaal je of er een melding moeten worden gedaan  […]

Read More
12 Jan

Effectief werkafspraken verankeren in processen

Hoe zorg je nou dat de afspraken die in het team gemaakt worden, door iedereen zo goed mogelijk worden nageleefd?Dit doe je door deze afspraken zo  effectief mogelijk te verankeren in de processen. Wij onderscheiden in ons Verbetertraject PraQties Organiseren de volgende manieren (van sterk naar zwak): Poka Yoke (het kan niet fout gaan)  Er is maar één manier om iets te doen. Alle andere manieren zijn (vrijwel) […]

Read More
12 Nov

Slim werken met een checklist

✔ De checklist In een ander artikel hebben we aandacht besteed aan De (on)zin van protocollen Waar mogelijk maken wij graag gebruik van een checklist. Een checklist is ook een soort beschrijving van een proces maar dan beknopt en daarom praktisch. Zo voorzien we onze (apotheekhoudende) huisartsenpraktijken bijvoorbeeld van een checklist in- en uit dienst. Stappen […]

Read More
23 Oct

Prestatie indicatoren: je proces onder de loep

Wat is een prestatie indicator Een prestatie indicator is een instrument waarmee je meet of de processen goed verlopen. Denk bijvoorbeeld aan het aantal uren dat een medewerker scholingen volgt.  De meting geeft een indicatie van de situatie. Het is als het ware een thermometer in een proces. Ingewikkeld? Nee, juist niet. Hoe werken prestatie […]

Read More
5 Oct

Voorbehouden handelingen in de huisartsenpraktijk – wat houdt dit precies in?

Met regelmaat krijgen we vragen van praktijken dat het niet lukt of gelukt is om de voorbehouden handelingen te toetsen. Daarnaast zie je de opkomst van verpleegkundig specialisten en physician assistants. In deze blog geven daar meer informatie over, hebben we een aantal links naar praktijkvoorbeelden en we eindigen uiteraard met een paar tips. Wat […]

Read More
1 Aug

De (on)zin van protocollen

Wat is een protocol? Een protocol is een document waarin stapsgewijs beschreven staat hoe, met welke materialen en door wie een handeling moet worden uitgevoerd. Een protocol is sterk sturend.Dit document hoort weinig ruimte te bieden voor interpretatie en is dus zo helder en concreet mogelijk. Een protocol is dus een manier van borging  dat […]

Read More
14 Mar

Certificeren van de praktijk: wat heb je er aan?

Certificeren van de praktijk kan veel gedoe zijn. Zeker als de praktijk er vanuit gaat dat het belangrijk is zoveel protocollen op te stellen. De vraag is – terecht – wat al deze dit de praktijk oplevert. In de (on)zin van protocollen hebben wij dit al eens besproken. Deze keer een andere insteek: in welke gevallen is […]

Read More
28 Nov

Kleine verbeteringen – het laaghangend fruit

Elke huisartsenpraktijk is verplicht om (bijna) incidenten te registeren. Dit is één van de eisen uit de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) – zie toelichting (*) Naast deze incidenten is het goed om aandacht te schenken aan knelpunten die jullie met elkaar ervaren in het dagelijks werk. Denk dan bijvoorbeeld aan: Het gaat […]

Read More
1 Jul

Voorkom datalekken in de huisartsenpraktijk

In een huisartsenpraktijk wordt dagelijks gewerkt met gevoelige patiëntgegevens. De bescherming van deze informatie is cruciaal, zowel voor de privacy van patiënten als om te voldoen aan wet- en regelgeving zoals de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Toch komen datalekken regelmatig voor, vaak door eenvoudige fouten of onbedoelde handelingen. In deze blog bespreken we vier veelvoorkomende […]

Read More